Gorące wiadomości

Światowy Dzień Bez Tytoniu

Rola lekarzy w zwalczaniu palenia tytoniu jest tematem tegorocznego Światowego Dnia Bez Tytoniu obchodzonego 31 maja. Od marca tego roku własną kampanię antynikotynową prowadzi Komisja Europejska, najnowszym elementem tej akcji są telewizyjne spoty reklamowe, których celem jest zniechęcenie młodych ludzi do palenia.

Organizatorem Światowego Dnia Bez Tytoniu jest działająca przy Światowej Organizacji Zdrowia inicjatywa pod nazwą Tobacco Free Initiative. Jako temat przewodni tegorocznej akcji zaproponowała hasło: "Profesjonaliści ochrony zdrowia w walce z tytoniem". Pozycja pracowników ochrony zdrowia - lekarzy, lekarzy dentystów, pielęgniarek i farmaceutów - daje im szczególne możliwości zwalczania palenia tytoniu. Przedstawiciele zawodów medycznych mają kontakt z przeważającą częścią populacji, a wykonywana przez nich praca daje wyjątkowe możliwości udzielania porad zmierzających do uświadamiania, edukowania i zmiany postaw pacjentów.

Badania wskazują, że nawet krótka informacja udzielona przez lekarza na temat zdrowotnych następstw palenia tytoniu oraz porada dotycząca sposobów rzucenia palenia przynosi rezultaty. Pacjenci po prostu stosują się do zaleceń lekarzy znacznie częściej i traktują je bardziej poważnie niż uwagi ze strony rodziny i znajomych lub ogólne informacje przekazywane przez media. Jest to także najtańsza, skuteczna metoda zwalczania palenia. Ważne jest więc, by lekarze nie zapominali poruszyć tego tematu w rozmowie z pacjentami, zwłaszcza osobami, które palą, oraz młodzieżą szczególnie podatną na podjęcie tego nałogu.

Własną kampanię antynikotynową prowadzi także Unia Europejska. Obecny komisarz do spraw zdrowia i ochrony konsumentów Markos Kyprianou jest zwolennikiem zakazu palenia we wszystkich miejscach publicznych i za cel postawił sobie propagowanie tego przepisu na terenie całej Wspólnoty. Najnowsza, zainaugurowana w marcu tego roku kampania Komisji Europejskiej skierowana jest zarówno do osób uzależnionych od tytoniu, jak i narażonych na bierne wdychanie dymu, a także ludzi młodych szczególnie podatnych na podjęcie palenia. W ubiegłym tygodniu Komisja przedstawiła trzy spoty reklamowe, które będą emitowane przez stacje telewizyjne we wszystkich 25 krajach członkowskich Unii Europejskiej w dwóch etapach, w czerwcu i wrześniu tego roku. Krótkie, zabawne filmy mają na celu ukazanie nałogu w krytycznym, ośmieszającym świetle, ale nie obraźliwym dla samych palaczy.

Źródło: Kurier MP


Zobacz więcej wiadomości



Żaden Czytelnik nie napisał jeszcze swojego komentarza. Napisz swój komentarz