Gorące wiadomości

Dlaczego szefowie nie chwalą?

Dziś kompetencje czy umiejętności zarządcze to zbyt mało, aby być dobrym szefem - do tego niezbędne są umiejętności miękkie. Instytut Durkalskiego RMP Polska przeprowadził ponadbranżowe badanie wśród ponad 500 pracowników liniowych, aby dowiedzieć się, które z tych umiejętności oceniają najwyżej.

Na pierwszym miejscu znalazła się pochwała. Aż 86% pracowników oceniło ją jako najważniejszą cechę osoby zarządzającej, przy czym tylko 1% respondentów wskazał na brak jej istotności. Dla większości badanych również bardzo istotne jest, aby szef wspierał i rozwijał. Poza szkoleniami jest to świadome i wspólne planowanie ścieżki rozwoju. Ponad połowa badanych oczekuje, że szef będzie dostępny i miał dla nich czas. Zaufaniem chce darzyć swojego przełożonego aż 55% badanych. Jak widać, obraz wymarzonego szefa jest bardzo spójny, a oczekiwania w stosunku do niego są wręcz bardzo niskie.

Wyniki ankiety pokazują cały obraz problemu, ponieważ pracownicy oczekują od przełożonego rzeczy podstawowych, wręcz trywialnych, których nie otrzymują. Świadczyć może o tym rosnąca fluktuacja, problemy ze znalezieniem nowych pracowników czy też ich niska motywacja i zaangażowanie. Każdy przełożony wie, jak ważna jest pochwała, pozytywna informacja czy okazywanie uznania pracownikowi. Dlaczego więc coś, czego pracownicy tak bardzo potrzebują, jest tak rzadko stosowane?

Każdy z nas postrzega świat przez pryzmat własnych potrzeb i motywatorów. Oznacza to, że lepiej rozumiemy się z osobami, które cechują podobne wartości. Jeśli natomiast mamy do czynienia z osobą o zupełnie innych potrzebach, nie będzie ona nam mogła dać tego, czego oczekujemy. Takie sytuacje mogą prowadzić do wzajemnego niezrozumienia, a nawet konfliktów.

Zasady te obowiązują zarówno w pracy, przy doborze partnera czy przyjaciół. Łatwiej jest nam się porozumieć, stawiamy sobie podobne cele, mówimy podobnym językiem. Oznacza to, że posiadamy podobne potrzeby i najprawdopodobniej jesteśmy motywowani przez podobne rzeczy (tzw. motywatory). I tak też jest z potrzebą chwalenia, która bierze się z wysokiej potrzeby akceptacji. Potrzeba akceptacji jest jednym z 16 motywatorów wyodrębnionych przez prof. Stevena Reissa, które opisują całokształt ludzkiej motywacji. Znając motywatory własne i pracowników, jesteśmy w stanie odwoływać się do ich wewnętrznej motywacji.

Pracownicy, dla których pochwały są szczególnie istotne, to zwykle osoby o wysokiej potrzebie uznania i akceptacji. Dlatego też są oni wrażliwi na krytykę, chcą być chwaleni i doceniani, boją się porażki, a jeżeli ją poniosą to szukają problemów w swoim zachowaniu. Mówi się, że osoby takie są zewnątrzsterowne, ponieważ potrzebują (pozytywnej) informacji z zewnątrz od innych osób i od otoczenia, aby mogły w ten sposób budować pozytywny obraz swojej osoby.

Jednocześnie fakt, że szefowie nie chwalą i nie okazują uznania, nie jest ich złą wolą, lecz przejawem niskiej potrzeby uznania i akceptacji. Oznacza to, że w odróżnieniu od podwładnych (i innych osób) są oni wewnętrzsterowni - znają swoją wartość, nie potrzebują pochwały i informacji od innych osób, aby budować pozytywny obraz swojej osoby. Pokazuje to, że chwalenie nie leży w ich naturze, jest to dla nich coś nienaturalnego, jest im obce. Jednocześnie pamiętajmy, że trudno nam jest zrozumieć osoby inne od nas samych - tak samo jest z chwaleniem i nie-chwaleniem. Szefowi jest trudno zrozumieć, że ktoś chce być chwalony, dla niego jest to "dziwne". Oczywiście nie każdy pracownik będzie posiadał wysoką potrzebę, a szef niską potrzebę uznania, ale tak jest w wielu przypadkach.

Jednocześnie szefowie nie powinni wychodzić z założenia, że "nie chwalę, bo leży to w mojej naturze i nic na to nie poradzę", bo mogą bardzo wiele. Mogą wpływać na swoje zachowania i świadomie chwalić. Ważne, aby przełożeni uświadomili sobie, dlaczego pracownicy potrzebują pochwały i jak bardzo mogą jej potrzebować, aby być zmotywowanym. Tak samo pracownicy powinni mieć świadomość, że nie-chwalenie nie jest złą wolą szefa, lecz jego ułomnością. Dlatego też warto badań swoje motywatory wewnętrzne na www.16motywatorow.pl, aby lepiej zrozumieć siebie, swoje zachowania oraz innych i ich zachowania. Wiedza o motywatorach jest też pomocna w tym, aby pracować nad sobą i swoimi zachowaniami po to, aby żyło nam się łatwiej.

Opublikowano: 2017-04-02

Źródło: Instytut Durkalskiego


Zobacz więcej wiadomości



Napisz swój komentarz
Zobacz komentarze Czytelników



Zobacz więcej komentarzy